سفیدک سطحی هلو و شلیل

عامل بیماری قارچ Sphaerotheca pannosa var. Persica است. علت نامگذاری آن به پانوزا بواسطه تولید حالت نمدی است. قارچ انگل اجباری است و نمی توان آن را روی محیط کشت پرورش داد.

علایم بیماری سفیدک سطحی(پودری) درخت هلو

علائم بیماری سفیدک سطحی هلو را در تمام مدت سال روی درختان آلوده می توان مشاهده کرد. اوایل بهار چند هفته پس از باز شدن برگ­ها تا اواخر تابستان نشانه­‌های بیماری روی برگ، میوه و سرشاخه‌­ها کاملاً مشهود است.
حدود ۴ هفته پس از باز شدن شکوفه‌­ها لکه­‌های کوچک بی­شکل سفیدی در سطح بالایی و گاهی زیری برگ‌­ها دیده می­‌شود که ۲-۳ روز بعد توسعه یافته و به تدریج در این محل‌ها برجستگی و یا فرورفتگی پیدا می­‌شود.
برگ­‌ها اغلب چین­دار شده و مانند آن است که رگبرگ اصلی کوتاه شده باشد. برگ‌­های جوان زودتر و بیشتر مبتلا شده و بندرت ممکن است که برگ‌­های پیر آلوده شوند. خسارت بیماری بیشتر، در حالتی است که میوه مورد حمله واقع شود زیرا با تشکیل لکه‌های سفید نمدی روی میوه ارزش میوه و بازارپسندی آن تقلیل می‌­یابد.

اگر میوه هنوز سبز رنگ باشد لکه سفید و چنانچه متمایل به قرمز باشد لکه حاصله غالباً زرد چرکین به نظر می­رسد. قسمت­های لکه‌­دار میوه سفت و چرمی شده و از رشد طبیعی باز می­ماند و در نتیجه میوه بدشکل می‌­شود.
قطر لکه­‌ها روی میوه از چند میلیمتر تا چندین سانتیمتر متغیر است و گاهی لکه‌ها تمام یا نصف سطح میوه را اشغال می­‌کند و به ندرت میوه در محل لکه ترک بر می­دارد. نشانه­‌های بیماری در اوایل بهار ابتدا روی برگ­‌های جوان سرشاخه‌­ها ظاهر می­‌شود و در واقع خود سرشاخه در این موقع کمتر مبتلا می‌­شود.
ولی در اواخر بهار از یک طرف تعداد زیادی از برگ‌ها پیر و مقاوم شده و از سوی دیگر شدت بیماری به حداکثر خود رسیده است.

مبارزه با بیماری سفیدک پودری

سفیدک سطحی هلو یکی از انواع آفت­ها و بیماری­های نهال هلو را با روش­‌های زراعی و شیمیایی می­‌توان کنترل نمود. لیکن مؤثرترین و بهترین راه همان مبارزه شیمیایی می‌­باشد. در امر مبارزه زراعی عوامل حاصلخیزی خاک، واریته مقاوم و هرس درخت را می­توان مورد توجه قرار داد.
شدت بیماری تقریباً رابطه مستقیم با میزان رشد گیاهی و شادابی درخت دارد. با توجه به اینکه ازت در افزایش رشد و شادابی اندام­‌ها تأثیر دارد، بنابراین هر چقدر میزان آن در خاک بیشتر باشد به همان اندازه بافت گیاه اسفنجی شده و نسبت به سفیدک حساس­تر می‌­گردد.
هر گونه عملیات باغبانی که موجب افزایش جریان هوا (در باغ و داخل تاج پوشش درخت­‌ها) و کاهش رطوبت شود، در جلوگیری از بیماری و کاهش شدت آن موثر بوده، باید اعمال گردد.

سفیدک سطحی هلو و شلیل

نکته قابل توجه در امر مبارزه شیمیایی تشخیص زمان سمپاشی است و چنانچه پوشش آردی روی برگ‌­ها تشکیل شود کار مبارزه دیگر مشکل خواهد شد.

برای مبارزه با سفیدک حقیقی درختان هلو و شلیل می توان از قارچ­‌کش‌­ها استفاده کرد.

از جمله این قارچ­کش­‌ها پیراکلواستروبین + بوسکالید است که همزمان با تورم جوانه‌ها و ظهور اولین نشانه‌­های بیماری استفاده می­‌شود.

مزایای این قارچ­کش عبارتند از

  • سیستمیک و تماسی
  • دارای اثر حفاطتی
  • دارای دو ماده موثره با دو نحوه اثر متفاوت
  • دوز مصرف مناسب
  • ماندگاری طولانی روی برگ
  • امکان بروز مقاومت پایین
همیار دشت آبرون 02188616460