برنامه غذایی توت فرنگی

کاشت توت فرنگی

برنامه غذایی توت فرنگی: چگونه می‌توانیم توت فرنگی را بکاریم؟ آیا بدون بذر هم میشه این کار رو انجام داد؟ توت فرنگی یکی از میوه‌های خوشمزه فصل بهار است که می‌شود خیلی راحت و آسون اون رو در خانه نگهداری کرد و از میوه خوشمزه اون هم به صورت تازه و هم به شکل مربا استفاده کرد.

زمان کاشت توت فرنگی 

بهترین زمان برای کاشت توت فرنگی متفاوت است چطور؟ اگر نشاء بخرید بهترین زمان برای کاشت توت فرنگی در باغچه و بالکن بهار است ولی اگر میخواید خودتون بذر اونو بکارید اواسط زمستان اقدام به کاشت کنید تا در فصل بهار و تابستان بتونید از میوه‌های اون استفاده کنید. راستی اگر می‌خواید در گلدان عمل کاشت رو انجام بدید فرقی نمیکنه چه فصلی اقدام به کاشت کنید فقط کافیه که نیازهای اون رو فراهم کنید.

توت فرنگی

شرایط مناسب کاشت و نگهداری توت فرنگی

اگر می‌خواید که گیاهی شاداب و پر از میوه داشته باشید نکاتی که در ادامه میگم رو حتما رعایت کنید کاشتن یک میوه و یا گل خیلی راحته ولی نگهداری از اون مهمترین اصل در به صمر نشستن هست پس خوب دقت کنید. همین اول کاری بگم این گیاه رشد شاخه‌های رونده هم داره که اگر کوتاه نکنید گیاه شما ضعیف خواهد شد مگر اینکه بخواهید توت فرنگی رو تکثیر کنید.

توت-فرنگی1

از چه نوع خاکی برای کاشت توت فرنگی استفاده کنیم؟

بهترین دما برای رشد توت فرنگی

این گیاه دمای بین ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد رو دوست داره و رشد خوبی خواهد داشت. توت فرنگی سرما رو به خوبی تحمل میکنه و تا دمای 5- درجه هیچ مشکلی براش فراهم نمیشه پس اگر در حیاط اونو میکارید اصلا نگران نباشید زیر برف بمونه تا دمای -۱۸ درجه رو هم میتونه به راحتی تحمل کنه

نور مناسب

این گیاه نور مستقیم رو به خوبی تحمل میکنه و بهتری محل برای نگهداری گلدان پشت پنجره ای است که حداقل در رز ۶ الی ۱۰ ساعت آفتاب مستقیم به اون بتابه پس اگر نور رو کم کنید میزان رشد کم میشه و باردهی رو کاهش خواهد داد.

توت فرنگی

میزان آبیاری

تا زمانی که بذرها بیرون بیاد باید رطوبت خوبی براش فراهم کنید ولی بعد از رشد میزان آبیاری رو باید کاهش بدید و هر زمان که خاک روی خشک شد اقدام به آبیاری کنید، باید توجه کنید که آبیاری کم باعث میشه میوه‌ها ریز کنند.

نحوه کاشت توت فرنگی

مراحل کاشت توت فرنگی

1- انتخاب بذر مناسب

شما ابتدا باید متناسب به محل زندگی خودتون یک گونه مناسب رو از سه گونه موجود انتخاب کنید که گونه ها عبارتند از

 توت فرنگی Day nutral در برابر طول روز حساس نیست، و دمای بالایی برای رشد و گلدهی نیاز دارد.

 توت فرنگی همیشه بارده در این گونه جوانه هایی که در تابستان رشد کرده باشند پاییز شکوفه نیدهدی و حوانه های پاییزی در بهار میوه میدهند.

توت فرنگی های Juneberries  این گونه به طول رز بسایر حساس است و برای گلخانه های خانگی گزینه مناسبی می باشد و همچنین یک سال برای میوه دهی باید منتظر باشید.

2-کاشت بذر توت فرنگی

برای کاشت در گلدان ابتدا سوراخ های گلدان را چک کنید و سپس کف آن پند سنگ ریزه بریزید تا زهکشی بالا برود و سپس گلدان را با خاکی که گفتیم پرکنید به نحوی که ۵ سانتی متر بالایی گلدان خالی بماند و سپس بذر ها را با فاصله حداقل ۸ سانتی متر قرار دهید و سپس با ساتفاده از ترکیب ورمی کمپوست و خاک روی بذرها را بپوشانید و با استفاده از آب پاش خاک را آبیاری کنید. برای اینکه بذرها سریعتر جوانه بزنند و رشد سریعی دشاشته باشه یک نالیون روی گلدان بکشید.

اگر میخواهید توت فرنگی ر در باغچه بکارید بهتره در گلدان یا خزانه نشا رو تهیه کنید و بعد به حیاط منتقل کنید.

مراحل کاشت توت فرنگی با نشاء

برای این کار به بازار برید و نشاء های جوان و با کیفیت رو انتخاب کنید در خرید توجه کنید که نشاء کاملا سالم و سرحال باشه، گلدان خودتون با مقدار ۲/۳ از خاک پر کنید (هر گلدان با قطر ۱۵ سانتی متر یک نشاء بکارید)  و سپس بهش آب بدید تا آب از زیر گلدان خارج بشه و سپس داخل خاک حفره ای به اندازه ریشه نشاء ایجاد کنید و حالا نشا رو به آرامی تکان دهید تا از بقیه جدا بشه و سپس داخل حفره قرار بدید در این مرحله مواظب باشید که ریشه آسیب نبینه، حالا گلدان رو با خاک پر کنید و مجدد گلدان را آبیاری کنید  تا آب از زیر گلدان خارج بشه.

حالا گلدان رو در محلی با نور و دمای مناسب قرار بدی و هر زمان خاک خشک شد بهش آب بدید. راستی میتویند کاشت توت فرنگی در بطری و یا سبد میوه هم انجام بدید.

برای کاشت در باغچه هم حتما زمین را شخم بزنید و سپس کرت ها را آماده کرده و بهش آب بدی و طبق مراحل گفته شده حفره ای در زمین ایجاد کنید و سپس نشاء ها را به خاک منتق کنید برای اینه رطوبت سریع از بین نره میتویند از نایلون و یا کاه استفاده کنید و روی خاک رو بپوشونید.

آشنایی با سیستم های کشت کشاورزی توت فرنگی

نحوه کشت این میوه رو در زمین های کشاورزی بدانید ادامه مطلب رو حتما مطالعه کنند.

دو سیستم متفاوت برای پروش توت فرنگی وجود دارد که در این مطلب به اون می پردازیم در زیر به معرفی آنها می پردازیم :

سیستم بستر کشت نا منظم

نگهداری سیستم بسترکشت نا منظم خیلی آسان است .فواصل گیاهان را ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر روی ردیف و ۱۲۰ سانتیمتر بین ردیف تعیین کنید.چیدن گل ها در سال اول موجب بهبود رشد رویشی می شود.گیاهان با تولید ساقه های جانبی گیاهان دختری را به وجود می آورند .

در حالت مطلوب نیاز به ۶ تا ۸ رانر برای هر گیاه دارید .هدف از این کار پر کردن رانرها در باندی به پهنای ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر (اغلب ۴۵ سانتیمتر ) می باشد .اگر شما گیاهان را نزدیک تر از ۳۰ سانتیمتر هنگام کاشت قرار دادید .رانرهای زیادی خواهید داشت و کشت شما خیلی پر پشت خواهد شد .در این صورت  بایستی یا وقت زیادی برای تنک گیاهان صرف کنید یا محصول کمتری ازاین گیاهان متراکم به دست خواهید آورد و خطر ابتلا به امراض در این گیاهان بیشتر است .با استفاده از روتوتیلر یا بیل ،گیاهانی که بین ردیف ها منحرف شدند را حذف کنید.

در داخل ردیف شما نیاز به استقرار گیاهان در خاک دارید.اما نبایستی این گیاهان خیلی نزدیک هم باشند.یعنی فاصله گیاهان از هم نبایستی کمتر از ۱۵ سانتی متر باشد .برای جلوگیری از شلوغ شدن با قیچی رانرها را حذف کنید.حذف کردن رانرها کار سختی است اما موجب افزایش اندازه  میوه ها ،کاهش پوسیدگی و برداشت آسان می شود .در اغلب کشت ها ،قبل ازکاشت جدی محصول شما توقع حدود سه سال برداشت محصول دارید .هماهنگ با مسن شدن کشت شما ،کنترل علف های هرز مشکل تر می شود و امراض مشکل بیشتری ایجاد می کنند.از این نظر شما به شروع کشت در منظقه جدید نیاز دارید .ممکن است به تولید نشا از رانرهای خودتان وسوسه بشوید اما معمولا خریدن نشاهای جدید عاری از بیماری بهترین روش است و گرنه شما بدین وسیله همه امراض موجود را به کشت جدید منتقل خواهد کرد .

توت-فرنگی5

سیستم ردیفی نواری :

این سیستم زحمت زیادتر و نیاز به خرید گیاهان بیشتر دارد.اما میوه  در سال اول تولید می شود.گیاهان را در فاصله ۱۰ سانتیمتر از هم روی ردیف و ۹۰ سانتیمتر بین ردیف بکارید.گل ها را حذف نکنید و همه رانرها را قطع کنید.گیاهان مدیریت شده در این روش خیلی بارده هستند و میوه های بزرگی تولید می کنند.برداشت محصول را برای ۳ سال تا زمانی که تولید محصول کاهش یابد ادامه دهید.

از هر سیستم کشتی که می خواهید استفاده کنید بایستی گیاهان را هرچه سریع تر در بهار بکارید. با آماده سازی خاک در سال قبل از کشت خاک شما سریع گرم می شود و نیاز به کار خیلی کمی هنگام کاشت خواهید داشت.اگر وقتیکه گیاهان شما رسیدند خاک هنوز یخ زده است این نشاها را تا آب شدن یخ زمین در یخچال نگهداری کنید .از قرار دادن گیاهانتان در معرض آفتاب و باد جلوگیری کنید .آب و هوای سرد و ابری برای کاشت مطلوب است .

برنامه غذایی توت فرنگی 

توضیحات

روش مصرف

میزان مصرف در هکتار

کود پیشنهادی

مرحله رشد

بهبود خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک و افزایش جذب عناصر

به صورت اختلاط با بستر کشت

یا

پیش کاشت

تراکم بوته(2.5): 50 گرم در هر متر مربع+12 گرم در هر متر مربع

تراکم بوته (3): 60 گرم در هر متر مربع+15 گرم در هر متر مربع

یا

500-600 کیلوگرم در هکتار+150 کیلوگرم در هکتار

ریتاردو+بیوفولویک اسید

پیش کشت

توسعه ریشه+محرک رشد و ضد تنش

کود آبیاری

محلول پاشی

5 لیتر در هکتار

2 در هزار

ریژو

بمباردیر

*انتقال نشا

تقویت رشد

افزایش رشد و رفع کمبود ریزمغدی ها

 

کودآبیاری

محلولپاشی

 

5 کیلوگرم در هکتار

2 در هزار

لبین 20-20-20

بعد از یک هفته میکرومیکس

رویشی

افزایش گلدهی و نگهداری گل و تامین انرژی

رفع کمبود کلسیم

محلولپاشی

محلولپاشی

 

3 در هزار+ 0/5 در هزار

3 در هزار

 

لبیکاژ لبین+آمیفورت مکس ( با هم مصرف شود)

بعد از یک هفته لبیفول موویکال

 

قبل از گلدهی

افزایش سبزینگی

افزایش سطح برگ و عمر بوته و تقویت گلدهی

گلدهی بهتر واستقامت گیاه

کودآبیاری

محلول پاشی

محلول پاشی

 

2 کیلوگرم در هکتار

2در هزار+2 در هزار

3 در هزار

 

آهن باسشن/فرتیلکس

بیوآلجاکس+ منگزینک پلاس( سه روز بعد)

فسفیت کا سی( یک هفته بعد)

ظاهر شدن گل

تامین پتاسیم و عناصر ضروری گیاه

محرک رشد میوه و افزایش کیفیت و قند

افزایش مقاومت و رنگ میوه

 

کودآبیاری

محلولپاشی

محلولپاشی

 

20 کیلو گرم در هکتار

2 در هزار + 0/5 در هزار

3 در هزار

لبین 35-5-15

بمباردیر شوگر+ فراکتون ( یک هفته بعد)

کاتون ( دو روز بعد)

 

تشکیل میوه

افزایش کیفیت و انبار مانی میوه

مقاومت گیاه به بیماری

کمک به فرآیند رسیدن میوه

تامین انرژی گیاه در حین باردهی

کودآبیاری

کودآبیاری

کودآبیاری

محلولپاشی

 

20 کیلوگرم در هکتار

20 کیلوگرم در هکتار

2 کیلوگرم در هکتار

0/5 در هزار

نیترات کلسیم

سولفات پتاسیم*

آهن باسشن/نوتریکل پریمیوم ( سه روز بعد)

آمیفورت مکس ( دو روز بعد) گیاه تشنه نباشد

تکمیل میوه

نکته های مهم در مورد برنامه غذایی توت فرنگی

*سولفات پتاسیم باید به فاصله دو هفته بعد از نیترات کلسیم استفاده شود و همزمانی استفاده باعث ایجاد رسوب میگردد.

*ابتدا محلول 2 در هزار ریژو تهیه کنید و ریزوم ها را به مدت 1- 2 دقیقه در این محلول قرار دهید. توجه داشته باشید که ریزوم ها کاملا آغشته شوند.

*این برنامه در شرایط ایده آل آب و خاک تنظیم شده و در صورت وجود کمبود و شوری و مشکلات جانبی ابتدا باید آن ها رفع گردد.

*در صورت وجود بیماری های قارچی و باکتریایی می توان از کوپرا جی ال استفاده نمود.

*تمام محلول پاشی ها باید در موقع هوای خوب و دمای مناسب انجام گیرد و گیاه به هیچ عنوان تشنه نباشد.

*سولفات پتاسیم باید به فاصله دو هفته بعد از نیترات کلسیم استفاده شود و همزمانی استفاده باعث ایجاد رسوب میگردد

 

همیار دشت آبرون 02188616460