loading

کلسیم بور در پیاز

کلسیم و بور  کیفیت پیاز را بهبود می بخشد.

کلسیم بور در پیاز تغذیه گیاه، بر میزان ماده خشک، سفتی و قابلیت ذخیره سازی گیاه تأثیر مستقیم می‌گذارد. در رشد پیاز چندین ماده مغذی کلیدی دخیل هستند، اما هیچ کدام بیشتر از کلسیم و بور  مهم نیستند که به صورت ویژه با کیفیت مرتبط هستند.

کلسیم بور در پیاز

کلسیم سومین ماده مغذی مهم مورد نیاز پیاز

است و نقش کلیدی در حفظ کیفیت محصول دارد. کلسیم جزء کلیدی سلول بوده که ساختار دیواره سلولی را حفظ کرده و غشای سلولی را تثبیت می کند. کلسیم در پیاز باعث بهبود سطح پوست و کاهش پوسیدگی پیاز  نیز می‌شود.

کلسیم برای افزایش تعداد پیاز

یکدستی و انبارمانی طولانی مدت با حداقل مشکلات بیماری مهم است. آزمون های مزرعه ای  تأیید می‌کنند که پیازها با سطوح بالای کلسیم، میزان پوسیدگی سیاه که عامل آن آسپرژیلوس نایجر است و همچنین پوسیدگی‌های گردنی مانند بوتریتیس در آن ها  کاهش چشمگیری می‌یابد.

بور اغلب به صورت هم افزایی با کلسیم کار می‌کند و آزمایشات نشان میدهد که به دلیل نقش ریز مغذی بودن این عنصر،  در بهبود تجمع کلسیم در حباب پیاز تاثیر به سزایی در کیفیت پیاز خواهد داشت. همانطور که میدانید  بور به سرعت از خاک جذب می‌شود و در خاک عنصری پویا به شمار میرود ولی در گیاه نسبتاً بی حرکت است، بنابراین محلول پاشی  این عنصر برای حصول نتیجه بهتر اغلب مؤثرتر است.

کلسیم بور در پیاز

شکل ۱: در نمودار

بالا انبارمانی پیاز را در استفاده از دو منبع نیترات کلسیم و نیترات آمونیوم در هنگام برداشت و بعد از ده هفته مقایسه نموده است.

رابطه نزدیکی بین جذب کلسیم و جذب نیتروژن وجود دارد، که یادآور اهمیت استفاده از هر دو ماده مغذی با هم به صورت هم زمان  است زیرا نسبت N:Ca بر جذب و در دسترس بودن عناصر و رشد پیاز  تأثیر زیادی می‌گذارد.

کلسیم برای ورود به گیاه

باید به فرم  محلول خود باشد، زمان مصرف کلسیم در جذب کلسیم بسیار موثر است ولی  منبع کلسیمی است که استفاده می شودنیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، گاهی اوقات این تصور اشتباه وجود دارد که مواد آهکی حاوی کلسیم کافی برای محصول هستند و این عنصر را برای گیاه به میزان کافی تامین می کنند، اما بسیاری از مواد آهکی بر پایه کربنات کلسیم هستند،  این بدان معنی است که آنها خیلی محلول در آب نیستند و در نتیجه در طول فصل رشد به طور آزاد در دسترس محصولات کشاورزی قرار نمی گیرند.
به عنوان مثال آهک کربنات کلسیم است – برای حل کردن ۱ کیلوگرم کربنات کلسیم به ۶۶۰۰۰ لیتر آب نیاز است که
 به این معنی است که زمان زیادی طول می کشد تا در دسترس گیاه قرار گیرد، در حالی که تنها به ۱ لیتر آب برای حل کردن ۱ کیلوگرم نیترات کلسیم نیاز  است، به این معنی که نیترات کلسیم حلالیت کلسیم بالایی دارد و بیشتر و راحت تر کلسیم را در اختیار گیاه قرار میدهد، همچنین استفاده از آمینو کلات های کلسیم نظیر کائوس‌ایکس‌تی با داشتن کلسیم و بور و همچنین میزان اندکی نیتروژن برای حفظ تعادل تغذیه ای کودی بسیار موثر تر از سایر فرم های کلسیمی به شمار آمده و در هر مقطع و به هر فرم چه به صورت محلول پاشی و چه به صورت آبیاری میتواند بسیار تاثیرگذار بوده و حداکثر کیفیت و راندمان محصول را تضمین نماید.

همیار دشت آبرون 02188616460