loading

نقش منیزیم در گیاه چیست ؟

مقدار منیزیم در محصولات زراعی و باغی نیز رژیم‎های روزانه غذایی در کیفیت غذا و تغذیه انسان بسیار مهم است. مقدار منیزیم در اندام‎های رویشی برای رشد طبیعی گیاه ۵/۱ تا ۵/۳ گرم در کیلوگرم است (Sumner,1999).

اندازه منیزیم در گیاهان از ۱/۰ تا ۲۵/۰ درصد در برگ جوان کامل در هفته اول برداشت است.  محصولات حساس به کمبود منیزیم عبارتند از مرکبات، نیشکر، دانه‎ های روغنی، پنبه، سیب‎زمینی، انگور، ذرت و گوجه فرنگی و فلفل (Sumner,1999) عکس ‎العمل این محصولات به کاربرد منیزیم معمولا مثبت است. 

گیاهان دانه روغنی از جمله کلزا، سویا، آفتابگردان، گلرنگ و کنجد نیاز فراوانی به فراهمی منیزیم در محلول خاک دارند (Sepehr & Malakouti, 2000).

نحوه جذب منیزیم به وسیله گیاه

گیاهان منیزیم را به شکل کاتیون  Mg۲+جذب می‎کنند که به صورت حل شده در محلول خاک وجود دارد.  بیشترین مقدار منیزیم در محلول خاک از طریق جریان توده ای در اختیار ریشه گیاه قرار می‎گیرد.  مشارکت جریان توده‎ای در تغذیه منیزیم گیاه از طریق غلظت منیزیم محلول خاک و مقدار تبخیر انجام شده از گیاه، قابل محاسبه است (Gransee & Fuhrs, 2013b). علاوه بر مقدار رطوبت خاک و غلظت آن در محلول خاک، مقدار مورد نیاز خاص گونه‎ های گیاهی و نوع سیستم ریشه آن‎ها نیز در مقدار جذب مؤثر است و در شرایط تنش خشکی، قابلیت دسترسی آن به ریشه گیاه از طریق این سیستم، محدود خواهد شد (Gransee & Fuhrs, 2013).

کمبود منیزیم در گیاه

کوددهی نامتوازن به مدت طولانی، رقابت کاتیونی، شستشوی منیزیم در مناطق با بارندگی زیاد، منجر به تخلیه منیزیم و کاهش قابلیت دسترسی آن برای گیاه و کاهش تجمع آن در دانه می‎گردد که اثرات آن در کاهش رشد گیاه، کاهش دوره رشد، کاهش باروری، کاهش کیفیت محصولات در کشاورزی و باغبانی دیده می‌شود (Guo et al., 2016). کمبود منیزیم در گیاهان منجر به (کاهش تعداد دانه، کاهش وزن هزار دانه، کاهش مقدار پروتئین دانه) می‎گردد (Marshner,2011 ; Sepehr,2007).

در زمان کمبود، علائم ممکن است به صورت زیر در گیاهان بروز نماید:

  • زرد شدن حاشیه برگ‎ها و ما بین رگبرگ اصلی
  • ممکن است در حاشیه برگ علائم همانند کمبود پتاسیم باشد.
  • بروز نقاط قهوه‎ای در سطح برگ
  • وقتی کمبود شدید می‎گردد، نقاط زرد ممکن است به نقاط قهوه‎ای مرده تبدیل گردد.
  • در اکثر مواقع علایم ابتدا در برگ‎های قدیمی بروز می‎نماید و ممکن است این برگ‎ها ریزش نماید.

    نقش منیزیم در گیاه چیست ؟

نقش منیزیم در گیاه چیست ؟

شکل ۱: کمبود منیزیم در برگ انگور

منیزیم و کیفیت محصولات گیاهی

گرچه منیزیم عنصری ضروری برای گیاه میباشد ولی اهمیت آن در کیفیت محصولات کشاورزی نادیده گرفته شده است. در گیاهان و سبزیجات صیفیجات، نسبت منیزیم به کلسیم و پتاسیم و نه مقدار خالص منیزیم به عنوان شاخص قابل اعتماد کیفیت در نظر گرفته میشود. مقدار منیزیم در مقادیر کمتر از حد مورد نیاز برای عملکرد بهینه به ندرت در بهبود کیفیت محصولات کشاورزی اثرگذار است (Gransee & Fuhrs, 2013a).

کاربرد منیزیم در زمینهایی که دارای کمبود منیزیم هستند باعث افزایش وزن هزار دانه گندم و جو خواهد شد که در ارتباط با تجمع نمکهای فیتیک کلسیم و منیزیم است. این امر در شرایطی ایجاد خواهد شد که مقدار منیزیم در خاک بیش از حد مورد نیاز عملکرد بیشینه باشد. مقدار پروتئین و گلوتن خام نیز در دانه گندم با کاربرد منیزیم افزایش خواهد یافت (Gransee & Fuhrs, 2013a).

 نقش منیزیم در گیاه

معرفی کود‌مایع لبیکومگ LABICO-MAG(رفع کمبود منیزیم)

  • برطرف کننده سریع کمبود منیزیم، حاوی منیزیم کمپلکس شده و گوگرد

 % W/W 

ترکیبات

۷%

منیزیم  محلول در آب(MgO)

۵%/۳

منیزیم کمپلکس شده با گلوکونیک اسید

۱۴%

So۳

۵/۷ ۵/۶ :pH

لبیکو‌مگ یک ترکیب ویژه حاوی منیزیم با پایه آلی و ارگانیک می باشد که میتواند کمبود این عنصر برطرف نماید. همچنین این ترکیب نقش بسزایی در متابولیسم نیتروژن و پروتئین های ایفا می‌کند. لبیکومگ از شرکت لبین اسپانیا می‌تواند از بروز علائم کلروز ظاهری برگ جلوگیری نموده و در صورت بروز، آن را برطرف نماید. لبیکومگ با داشتن منیزیم محلول و کمپلکس شده با دو فرایند مختلف نیازهای گیاه به این عنصر مهم را پوشش داده و با داشتن سولفید در فرمولاسیون خود در جهت کاهش اسیدته و افزایش جذب بسیار کارآمد بوده و منیزیم در دامنه جذب بالاتری جذب گیاه می شود. این محصول دارای گواهی نامه بین المللی ارگانیک ECOCERT و منطبق با کشاورزی ارگانیک می‌باشد.نقش منیزیم در گیاه 

ویژگی های منحصر به فرد:

  • قابلیت جذب بالا
  • برطرف کننده کمبود عنصر منیزیم
  • قابلیت جذب در دامنه اسیدیته ۴ تا ۸

طریقه مصرف:

زمان مصرف

میزان مصرف

محصولات

در زمان مشاهده علائم کمبود و کلروز برگی

 آبیاری: ۸-۱۰ لیتر در هکتار

محلولپاشی: ۵/۱ -۵/۲ سی سی در لیتر

سبزیجات و صیفی جات

در زمان مشاهده علائم کمبود و کلروز برگی

آبیاری: ۸-۱۰ لیتر در هکتار

محلولپاشی: ۵/۱ -۵/۲ سی سی در لیتر

درختان میوه و مرکبات

در زمان مشاهده علائم کمبود و کلروز برگی

آبیاری: ۸-۱۰ لیتر در هکتار

محلولپاشی: ۵/۱ -۵/۲ سی سی در لیتر

هیدروپونیک: ۲/۰-۵/۰ سی سی در صد لیتر

گل ها و گیاهان زینتی

قابلیت اختلاط

  • اختلات این محصول با ترکیبات گوگردی و روغن ها توصیه نمی شود.
  • قبل از اختلاط و مصرف در سطح کوچک بر روی گیاهان آزمایش شود.
  • استفاده در دماهای بالا و افزایش تابش نور خورشید توصیه نمی شود.
همیار دشت آبرون 02188616460