PWA
همیار دشت آبرون

انواع کود اورگانیک و شیمیایی کشاورزی

loading

مزیت رقابتی کودهای NPK لبین شرکت همیار دشت آبرون نسبت به سایر کودهای مشابه بازار

۱-دوزهای متفاوت عناصر در کودهای لبین

این کود در سه دوز از نظر ترکیبی به بازار ارائه شده است که عبارتند از:

  • ۱۰-۴۰-۱۰
  • ۱۵-۰۵-۳۵
  • ۲۰-۲۰-۲۰

دوزهای متفاوت از نظر ترکیب این امکان را میدهد که در طیف وسیعی از محصولات و در دوره های متفاوت رشد که به میزان عناصر خاصی نیاز دارند به صورت اختصاصی مورد مصرف قرار گیرد و از اتلاف کود و در مواردی بیش بود عناصر که میتواند منجر به بیماری در گیاهان می شود جلوگیری به عمل آید. به طور مثال استفاده از کود ازت بالا در اواخر دوره رشد باعث ورس در غلات می شود و از طرفی نیاز به فسفر بالا در این دوره که غلات به باردهی رسیده اند میتواند کیفیت محصول را به شدت افزایش دهد لذا توصیه کودی در این زمان هیچ گاه کود ۲۰-۲۰-۲۰ نخواهد بود زیرا هم فسفر پایینی داشته و هم ازت بالا میتواند باعث رشد برگی و اندام هوایی و آبدار شدن برگ ها شده و میزان آفت زدن غلات را افزایش دهد لذا برای بازدهی بهتر و همچنین صرفه جویی در زمان و هزینه کوددهی کود ۱۰-۴۰-۱۰ توصیه میگردد. با توجه به توضیحات عنوان شده اهمیت دوزهای متفاوت کود NPK از لحاظ تنوع در درصد ازت، فسفر و پتاسیم میتواند بسیار حائز اهمیت باشد.

۲-وجود گوگرد در کودهای NPK لبین

 

گوگرد چهارمین عنصر پرمصرف در گیاهان به شمار میرود و در ساخت پروتئینها و اسیدهای آمینه و عناصر ژنتیکی نقش مهمی ایفا میکند لذا از این جنبه حضور آن در خاک برای رشد و نمو بهتر گیاه بسیار حائز اهمیت می باشد، علاوه بر آن مصرف گوگرد در محیط ریشه به خاطر بالا بودن اسیدیته خاک های ایران و آهکی بودن خاک ها برای پایین آوردن pH محیط ریشه از اهمیت زیادی برخوردار است، این عنصر علاوه بر لازم بودن برای رشد گیاه با پایین آوردن اسیدیته محیط ریشه قابلیت جذب عناصر میکرو را افزایش داده و با انحلال فسفر، قابلیت جذب این عنصر را بالا میبرد.

در بازار ایران طبق جستجوهای انجام شده در کودهای NPK هیچ کدام دارای این عنصر محبوب و لازم نبوده و همین امر نشان دهنده برتر بودن و کارایی بالاتر این کود نسبت به مشابه آن در بازار می باشد.

علاوه بر آن این کود با دارا بودن گوگرد میزان مصرف کل کود NPK را با افزایش میزان جذب کاهش داده و از نظر اقتصادی مصرف آن به شدت مقرون به صرفه می باشد.

۳-دامنه اسیدیته قابل جذب بالا کود NPK لبین

همانطور که عنوان شد این کود با داشتن گوگرد در فرمول خود با توجه به شرایط قلیاییت خاک های ایران با پایین آوردن اسیدیته در محیط ریشه باعث می شود خاصیت بافری در محدوده جذب خود افزایش دهد و از این جنبه نیز نسبت به سایر کودهای مشابه خود در بازار ارجح باشد.

۴-عدم حضور کلر و سدیم در فرمول کود NPK لبین

کلر و سدیم دو عنصر فراوان در خاک های ایران با توجه به شرایط اقلیمی و نوع خاک های ایران میباشد، این عناصر در صورت فراوانی باعث شوری خاک شده و جذب سایر عناصر را محدود میکند، بنابراین نداشتن این دو عنصر در این کود به خاطر شور نکردن خاک ها و نداشتن اثر نامطلوب میتواند مزیت بسیار حائزاهمیتی نسبت به محصولات مشابه در بازار که اکثرا دارای سدیم و کلر هستند، باشد.

همچنین به علت عدم وجود هرگونه کلر، سدیم و عناصر سنگین و انحلال پذیری بالا و همچنین  EC پایین این کود گزینه بسیار مناسبی برای تغذیه گیاهان جوان و محصولات حساس به تجمع نمک به شمار آمده و به دلیل EC پایین آن، برای برگپاشی بسیار مناسب بوده و اثرات جانبی محلول پاشی به این واسطه بسیار کاهش می یابد. در نتیجه می توان با حل نمودن آن در آب، این کود کامل را به صورت محلول پاشی به گیاهان اعمال کرد و خاصیت بافری این ترکیب کود کامل می‌تواند pH آب آبیاری و محلول پاشی را در محدوده خنثی و یا کمی اسیدی نگه داشته و باعث جذب بهتر عناصر توسط گیاه می‌گردد. کود NPK لبین به دلیل حلالیت بالا در کلیه سیستم­ های آبیاری و محلول پاشی نیز قابل استفاده می باشد و با اکثر کودهای محلول در آب به جز برای کودهای حاوی کلسیم و منیزیم (به استثنای کلات ها) قابل اختلاط هستند.

۵-غنی سازی کود NPK لبین با ویتامین های گروه B

یکی از ویتامین های لازم برای جانداران ویتامین های گروه B می باشد، همانطور که این ویتامین ها برای رشد انسان حائزاهمیت است، برای رشد بهتر گیاهان نیز بسیار موثر می باشد، این گروه ویتامین ها در گیاهان با گسترش سیستم ریشه ای و بار میکروبی محیط ریشه باعث افزایش رشد و جذب بهتر آب و مواد غذایی میشوند، این ویتامین ها در جوانه زنی بهتر بذر و جاگزینی آن در خاک اثرات بسیار مثبتی داشته و به طور کلی مقاومت گیاه در برابر تنش ها مخصوصا تنش خشکی و تنش حرارتی را افزایش میدهد.

کود NPK لبین با دارا بودن ویتامین های گروه ب و اضافه کردن مزایای بالا به کود نسبت به سایر کودهای مشابه کارایی بسیار بالایی از خود نشان میدهد.

۶-فیتوهورمون ANA

ANA هورمونی مصنوعی و از دسته اکسین‌ها است که در ریشه زایی و قلمه زنی کاربرد وسیعی دارد. یکی از مهمترین کاربردهای این هورمون جلوگیری از ریزش زودرس و جدا شدن از ساقه میوه‌هایی  مانند سیب، گلابی، زیتون، پرتقال، و سایر میوه های آویزان است. استفاده از آن معمولا بعد از تشکیل شکوفه می‌باشد و میتواند بسیار موثر باشد، کود NPK لبین با دارا بودن این هورمون پکیج کاملی را برای رشد گیاه و افزایش عملکرد دارا می باشد.

 

۸-بور در فرمول کود NPK

عنصر بور جزء عناصر میکرو است که در رشد و سلامتی تمامی گیاهان موثر است. بور در ساختار دیواره سلولی گیاهان وجود داشته و در تولید مثل تمامی گیاهان نقش دارد. از آنجاییکه این قابلیت برای عناصر میکرو در مقدارهای کم ضروری است تا نیاز گیاه را تامین کند، در تغذیه کودی سنتی تلاش شده کمبود این عنصر تامین شود. با این وجود هنوز کمبود عصر بور از نظر کمبود عناصر میکرو در جایگاه دوم قرار دارد.

پایداری و انجام صحیح اعمال فیزیولوژیک، انتقال ساکاروز و انرژی به قسمت های در حال رشد گیاه ، همچنین گرده افشانی و تشکیل دانه از کارکردهای این عنصر است. وجود عنصر بور برای تثبیت عنصر نیتروژن و تشکیل گره های ریزوبیومی در خانواده بقولات (لوبیا، نخود و …) ضروری است. کمبود بور عموما باعث عدم گرده افشانی و تشکیل دانه یا گرده افشانی ناقص و همچنین کاهش تشکیل گل در گیاهان می شود. عدم تامین مناسب عنصر بور باعث عدم رشد مناسب ریشه و کوتاهی آن میشود.

۹-میکروالمنت های نظیر آهن، روی،منگنز، مس به صورت کلاته

در خاک های ایران با توجه به اسیدیته قلیایی و آهکی بودن آن نیاز به عناصر میکرو بیش از پیش حس می شود، لذا وجود این عناصر مخصوصا به فرم کلاته شده بسیار میتواند در رفع کمبود علایم آن در خاک ها موثر باشد و کود NPK لبین را به کودی کامل در جهت رفع همه جانبه کمبودهای گیاهان سوق دهد.

لذا با توجه به موارد عنوان شده کود NPK لبین به عنوان کودی کامل و همه جانبه جهت ارتقا حاصلخیزی مخصوصا در مناطق خشک و نیمه خشک توصیه میگردد.

۱۰-روش تولید کمیکال و یکنواختی فرمول

این کود نسبت به کودهای مشابه بازار که اغلبا به روش فیزیکال تولید میشوند و از یکنواختی و حلالیت مناسبی برخوردار نیستند به روش کمیکال و با ترکیب فرمول تهیه شده و علاوه بر یکنواختی از حلالیت بالایی برخواردار بوده و در محلول پاشی و کودآبیاری از بهره وری بالایی برخوردار است.

همیار دشت آبرون 02188616460